donderdag 9 mei 2013

Hamikkerklaploop

Lopen in Nieuwolda


Woensdag 8 mei was het zover, ik ga voor het eerst sinds 2010 een serieuze 10 kilometer lopen. De laatste tijd had ik me vooral geconcentreerd op de halve marathon, op de nieuwsjaarsloop (ik was toen nog niet in vorm) en de Klap tot Klaploop (pacer) na had ik geen enkele 10 kilometer gelopen. 

In gesprek met Henk trainer van groep 1 van de Runners Stadskanaal
Vanuit mijn werk vertrok ik rond zes uur uit Groningen om naar Nieuwolda af te reizen om de vijfde wedstrijd van het Univé loopcircuit te lopen. Bij aankomst kwamen er ook meerdere Runners aangereden, het regende licht en de temperatuur was rond de 20 graden. Samen liepen we naar de inschrijving in het dorpshuis/sporthal. Na het ophalen van de startnummer omkleden en even inlopen, het gevoel was goed en het werd inmiddels droog. 

De start van de Hamrikkerklaploop
De start was even later dan 19:30 en direct in snel maar een lekker tempo vertrok ik. Al snel liepen Cor, Jerry en ik samen met een tempo die de eerste kilometers onder de 4 min/km was. De eerste ronde ging goed al moet zeggen dat ik wel ervoor moest werken, wat ik sinds lange tijd niet had gedaan. 
De Hamrikkerklaploop is niet de makkelijkste loopje, het zijn 3 rondes van iets meer dan 3 km met veel bochten, klinkers, grind en sommige plekken vlas plat omhoog. 

De eerste van de drie rondes
tweede ronde
Samen met Jerry moesten we Cor dan ook laten gaan op 4 kilometer. Ik was verbaasd dat ik zo lang dit tempo kon volhouden. Op een gegeven moment moest ik ook Jerry laten gaan bij de voor mij beruchte zevende kilometer. Deze zevende kilometer is voor mij zo vaak een breekpunt en ook deze keer. Ik was dan ook blij om te zien dat ik nog een kilometer moest en kon nog iets versnellen. 
Met een eindtijd van 41 minuten en 22 seconden had ik mijn oude PR uit 2010 met 25 seconden verbeterd. 

de laatste meters
Ik was zeer tevreden met mijn eindtijd en er zat niet meer in, ik hoop dan ook om dit jaar in de 40 minuten te lopen.

Na nog even wat te hebben nagepraat, gedoucht en de prijsuitreiking te hebben gekeken weer huiswaarts gekeerd.  

Parcours Hamrikkerklaploop






Geen opmerkingen:

Een reactie posten