zondag 14 april 2013

14-Gehuchtenloop

14-Gehuchtenloop


Vandaag stond er een halve marathon op het programma in het Univé loopcircuit namelijk de 14 gehuchtenloop met de start in Sellingen. De route gaat door het mooie Westerwolde rondom Sellingen en net zoals de naam zegt het gaat door 14 gehuchten. 
Om kwart over tien haalde ik Bertus en Peter op en samen reden we naar de voetbalvelden van Sellingen waar de start was. Na even te hebben ingelopen tien minuten van te voren langzaam naar de start gewandeld, even praten met wat clubgenoten en om elf uur klonk het startschot. 

De laatste 2 km

Het weer was niet wat men had voorspeld, de voorspelling was zon met een temperatuur van 20 graden. Dat was het niet, het was bewolkt, een beetje miezer regen bij de start, stevige wind uit het zuiden en de temperatuur was tussen de 12 en de 15 graden. Op zich ideaal weer om te lopen en dat was het. Samen met Jan Speelman vertrokken we met een snelheid van rond de 4:40 min/km, al snel werden er groepjes gevormd ieder op zijn eigen tempo. Zo gingen we samen richting de Beetse, na een kilometertje of drie gingen we het open veld in met wat wind tegen kwamen we pas lekker opgang. De kilometers volgen voorbij en steeds meer mensen haalden we in, niet dat de bedoeling was. 
Ik had voorgenomen om het rustig aan te doen en niet voor een PR te gaan omdat ik volgende week de halve marathon in Enschede ga lopen. 
En het ging ook voor mijn gevoel rustig en ontspannend, ik kon genieten van het mooie landschap van Westerwolde die langzaam maar zeker de grauwe kleed van de winter van zich afwerpt. De kleuren van de lente worden zichtbaar met hier en daar groen al in de struiken. 

Na een kilometer of veertien ben ik gaan versnellen niet veel zo veel even iets onder de 4:35 min/km, helaas moest Jan me laten gaan. Al snel liep ik alleen en liep van groepje naar groepje wat voor me liep, altijd een extra motivatie om een richtpunt te hebben. Als extraatje een rondje van 600 meter om de Barkhoorn (zwembad van Sellingen) en daarna over de finish waar Harm Noor iedereen aanmoedigde. 
Terwijl het niet mijn bedoeling was om een PR te lopen heb ik vandaag wel één gelopen met een tijd van 1:36:46 biedt dit perspectief voor volgende week tijdens de halve marathon van Enschede waar ik er echt wil voorgaan om een tijd te lopen van 1:35:00. 

Parcours van de 14 gehuchtenloop


Na de finish even wat drinken en wat eten. Daarna mede Runners aanmoedigen en wat na kletsen was het tijd om samen met Bertus en Peter weer richting Ter Apel te rijden. 





Geen opmerkingen:

Een reactie posten