zondag 7 april 2013

De duurloop


Als je gaat hardlopen behoort de duurloop tot een vast onderdeel van je training. Sommigen haten het en voor de andere is het puur genieten. Ik behoor tot de laatst categorie, voor mij is een duurloop pure ontspanning en genieten. 

Voordat ik ging hardlopen wandelde ik behoorlijk veel, zowel hier in de omgeving als in de Alpen. Misschien is dat het wel wat voor mij duurlopen genieten is. Je komt in een soort rustige cadans en de kilometers vliegen voorbij. Het is bijna een soort meditatieve ervaring al hoewel ik niet zo spiritueel ben.

De omgeving waar ik woon behoort tot één van de meest rustigste van Nederland, je kunt dan ook uren lopen over paden, lanen en bossen zonder dat je al te veel mensen tegenkomt.  Daarnaast is Westerwolde, de streek waar ik woon, een uniek stukje Groningen. Groningen dan denkt men aan uitgestrekte landschappen waar je kilometers ver kan kijken, maar Westerwolde is een gevarieerde landschap met landerijen, bossen, essen, heidevelden, kleine verhogingen in het landschap en de meanderende Ruiten Aa.

Duurloop rondje van 21 km door de bossen van Ter Apel
Mijn duurloop gaat dan meestal dan ook door de bossen over paden van verschillende ondergrond variërend uit verhard zand, rul zand, modder, gras, fietspad en macadam. Zeker de afwisseling maakt het zo leuk om door de natuur te lopen.

Een voor mij nieuwe ontwikkeling in het hardlopen is trail running, mijn associatie is dat in de bergen hardlopen maar misschien is de manier waarop ik mijn duurloop doe ook een vorm van trail running op het vlakke. Ik ben dan ook van plan om mijn duurloopjes langzamere hand uit te breiden naar 30 kilometer, nu zit ik rond de 20 kilometer en merk dat mijn conditie beter is geworden sinds. De stap om dan over te stappen om een keer een marathon te lopen is dan kleiner neem ik aan. Dit ben ik van plan volgend jaar en volgens mij kun je alleen met plezier een marathon lopen als je van de duurloop houdt anders moet je er gewoon niet aan beginnen.

De komende twee weken zit een lange duurloop er niet in aangezien ik twee halve marathons loop, volgende week in Sellingen (min of meer een training) en de week erop in Enschede waar ik een poging doe om mijn PR probeer te verbeteren.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten