zaterdag 27 april 2013

De halve marathon van Enschede

De halve marathon van Enschede


Zondag 21 april het is zover de halve marathon van Enschede was met hoofdletters geschreven in mijn agenda.
Dit is de dag om mijn doel voor dit voorjaar te bereiken een halve marathon te lopen in 1 uur en 35 minuten.Na een zeer traumatische eerste halve marathon van Klazienaveen in 2010 had ik afgezworen om nooit meer dan 15 kilometer te lopen. Die dag in Klazienaveen ben ik als een kip zonder kop vertrokken en het ging goed tot ca. 15 kilometer en toen kwam de man met de hamer langs, elke stap leek ik wel een martelgang en lopen was afzien wat ik tot op dat moment nog nooit had ondervonden tijdens het lopen. Na 1 uur 38 minuten en wat seconden kwam ik over de finish maar ik had bij deze tijd nooit een fijn gevoel gehad. 

Na tweeënhalf jaar liep ik weer eens een halve marathon in Blijham en tot mijn verbazing vond ik het leuk om te doen en als je de race goed indeelt kun je het 'lekker' uitlopen. En zo begon ik meer te trainen met langere duurlopen en de marathon van Enschede was mijn doel. 
Als voorbereiding liep ik vele duurlopen, de Ibbenbürende Klippenlauf en de 14 gehuchtenloop in Sellingen.

Het parcours van de halve marathon van Enschede

Na een goede nachtrust bleek het 's nachts gevroren te hebben dus even twijfel singlet of toch een t-shirt, gelukkig gekozen voor de singlet bleek achteraf. 
Op weg naar Enschede ging de zon steeds uitbundiger schijnen en éénmaal aangekomen was de temperatuur al opgelopen naar 12 graden en het was nog twee uur voor de start. 
De start nummer opgehaald even gekeken naar de marathon, veel respect voor diegene die dit kan. Dit zal voor mij nog heel wat meer trainingsarbeid kosten om zover te komen...maar dat voor later.


Nadat we (met mijn vrouw) naar de start hebben gelopen en kijken waar de plek was voor het startvak van 1:35. Ik ben namelijk van plan om met een pacer te lopen, deze pacer voor 1:35 is te herkennen aan zijn rode ballonnen. Maar toen we bij de startvak waren was er nog geen pacer te zien dus even inlopen. Daarna samen met mijn vrouw even lekker in de zon staan en genieten van de warmte die de lente kan geven. De temperatuur was inmiddels al aardig opgelopen naar ca. 18 graden, lekker loop weer zou ik zeggen en voor sommigen misschien te warm.

Klaar voor de start


Tien minuten voor tijd in de startvak gestapt, nog geen pacer, nog even gepraat met mijn vrouw en even later kwam uiteindelijk de pacer. Het werd behoorlijk druk en de temperatuur bleef oplopen met zoveel mensen op één gepakt. 
Uiteindelijk klonk om twee uur de startschot, het gebruikelijke inhalen en het worden ingehaald in de eerste kilometers en niet lekker in je ritme komen hoort bij grote hardloopevenementen.
Na een twee kilometer begon mijn Garmin horloge te piepen met de melding buffer vol leeg uw files. Nou daar heb je geen tijd voor tijdens het lopen, met als gevolg dat ik niet kon zien hoe ver en wat voor tijd we liepen. Gelukkig dat ik bij de pacer liep anders is het puur op het gevoel, op de route was het slecht aangegeven hoe ver je bent op de halve marathon voor de hele is het goed aangegeven maar de halve dus niet.

Het is warm in de startvak
Nu even terug naar de loop en stoppen met klagen, we liepen met een lus naar het centrum waar het erg gezellig was met veel muziek. Dan richting het noorden door de wijk Roombeek langs de Twentse Welle en dan een fietspad op naar Lonneker.
Overal stonden mensen ons aan te moedigen wat een heerlijk gevoel is, een schril contrast met een week geleden in Sellingen waar je één met de natuur was en amper een mens zag aan de kant van de weg. Beiden hebben hun charme.
In Lonneker was het weer erg druk met zeer veel mensen, met luide muziek werden werden we aangemoedigd en de geur van schraal bier bij de kroegen. Langs de molen wat iets vals plat naar boven ging liepen we weer richting Enschede.
Genieten van elke stap
Het lopen ging heerlijk ontspannen en genoot van elke meter, ook de verzorging was zeer goed met elke tweeënhalve kilometer een verzorgingspost met water, sportdrank en sponsen.
Door een villa wijk, waar toch opvallend weinig mensen stonden in vergelijking met eerder langs het parcours. Hardlopen is misschien hun sport of het was te mooi weer en waren ze aan het golfen.
Even later begon het weer druk te worden langs het parcours, veel mensen en er werden er meer en meer. Na een tijdje bereiken we de 'beruchte' weg naar Glanerbrug, dat zeiden de mede lopers aangezien deze zo lang was en je hierop kapot kan gaan in de laatste kilometers. Ik vond het allemaal wel meevallen, op vijftien kilometer stond een klok opgesteld en zag dat ik ruim 4 minuten sneller was dan mijn PR op de deze afstand met een tijd in de 1 uur 7 minuten en nog wat seconden. Even snel rekenen en we zaten mooi op schema om 1:35 te lopen.
In Glanerbrug was het groot feest weer met veel muziek en veel mensen aan de kant van de weg, de groep met de pacer was inmiddels wel een behoorlijk stuk kleiner geworden. Waren we in het begin nog met ongeveer 30 personen nu waren het ongeveer 10 lopers, ik heb nog nooit zoveel lopers ingehaald als vandaag en het bleef tot aan de finish zo doorgaan. Misschien is dat wel het geheim van dit soort afstanden deel je tijd in en loop volgens een plan. Hard starten kan iedereen maar 21.1 kilometer volhouden is een andere verhaal.



Tussen 18 en 19 kilometer ging ik iets versnellen, voor mijn gevoel niet veel sneller maar we bleven met maar drie personen over. De lange rechte weg van Glanerbrug naar Enschede is een mooie brede baan en we zagen de lopers van de halve marathon die naar Glanerbrug liepen, een mooi gezicht is dat die bonte stoet van hardlopers.
Met ons drieën liepen we gestaagd naar de finish, geen idee hoe ver we nog moesten maar het kon niet meer ver zijn aangezien we steeds dichter bij de binnenstad kwamen. Dan eindelijk dranghekken, het geluid van de speaker en het bordje laatste kilometer. Nog even een tandje erbij en een klein sprintje kwam ik over de finish. In mijn ooghoeken zag ik dat mijn PR van de week ervoor met 3 minuten was verbeterd met een tijd van 1:33:40.
Even uitblazen en dan de beloning...de medaille. Samen met de twee jongens even wachten op de pacer en hem bedanken voor zijn werk, veel waardering voor iemand die zijn tijd ondergeschikt acht en andere lopers helpt aan een mooie tijd.

over de finish

uitblazen
Daarna langzaam naar de uitgang lopen even wat drinken en dan naar mijn vrouw die op mij stond te wachten. De natte bezwete singlet uit een droge fleece aan om afkoelen te voorkomen. Samen liepen we naar de marktplein om daar nog wat te drinken op deze geslaagde dag in Enschede.
Als je in Enschede bent hoort er maar één biertje erbij en dat is Grolsch. Deze Grolsch smaakte dan ook heerlijk na gedane inspanning. Na wat te hebben gegeten zijn we weer richting huis gereden.

dubbele beloning
Gelukkig is halve marathon geen martelgang maar een mooie afstand waar de 10 km en de marathon samenkomen. Een afstand die voor iedereen te doen is mits je ervoor gaat trainen en rustig opbouwt.

overzicht



Geen opmerkingen:

Een reactie posten